#LangsDeLijn

Data to achieve more

Door Jesse Gorter, principal BI Consultant

De missie van Microsoft is 'Enable everyone on the planet to achieve more'. Ook bij Rubicon helpen wij onze klanten meer te bereiken en productiever te zijn. Dat doen we onder andere met data. Data legt de vinger op de zere plek én laat zien waar kansen liggen. Hoe haal je meer waarde uit data? How do we achieve more?  

Zet data centraal

Data centraal zetten, betekent dat je erkent dat alle data in potentie waardevol is en dat je het opslaat nog voordat de analysevraag er is. Je zet niet de vraag van nu centraal maar de klantvraag die er is en die nog moet komen. Waar we in het verleden kozen welke data te analyseren - en die dus opnamen in het datawarehouse volgens een bepaalde structuur - is het nu juist een gemiste kans om data te laten liggen (tenzij wetgeving anders bepaalt natuurlijk).   

Met een oplossing als Azure Data Lake (ADL) biedt Microsoft naast Azure SQL en Azure SQL Datawarehouse, oplossingen om data centraal te stellen. Met ADL kun je relatief goedkoop data opslaan in haar oorspronkelijke formaat. Zo kun je deze al veilig stellen nog voordat je weet of je er later iets mee wil doen. Binnen Rubicon doorgronden we doorlopend nieuwe technologieën zodat we ze ook succesvol bij klanten kunnen inzetten. Dat vind ik zo leuk aan Rubicon: we wachten niet tot een technologie al mainstream is. We zitten er met enthousiaste collega's bovenop.  

Creëer een datagedreven cultuur

Als de data opgeslagen is, ben je er nog niet. De meerwaarde komt er pas uit als je beslissingen gaat baseren op data en niet alleen op gevoel. Er komt steeds meer data ter beschikking waardoor je ook betere beslissingen kunt nemen. De kunst is om het ook echt te doen en het belang ervan op de agenda te zetten. Mensen veranderen niet graag en zitten soms in de weerstand. De kunst is om BI niet vanuit IT te initiëren maar vanuit de business zelf. Om dit te bereiken heb je een datagedreven cultuur nodig. Dat is een cultuur waarin iedereen in de organisatie gewend is om met data te werken en het niet alleen een IT-feestje is.  

Hoe die datagedreven cultuur ontstaat? Laat ik een mooi voorbeeld geven: in een organisatie trof ik een paar mensen die Power BI een leuke tool vonden. Dit waren business mensen die van nature al wat meer openstonden voor nieuwe tooling dan de rest van de organisatie. In plaats van de hele organisatie te proberen te overtuigen, zijn we juist met dit kleine groepje dashboards gaan bouwen waarvan ze overtuigd waren dat ze inspeelden op behoefte van de doelgroep. Die dashboards zijn ze gewoon gaan gebruiken. Hun collega's zagen dat en werden vanzelf nieuwsgierig. Nadat de dashboards succesvol werden gebruikt, zijn ze in beheer genomen door IT. Dat is de juiste volgorde.     

“Dit rapport is precies wat ik nodig heb!”

Met Power BI heeft Microsoft een platform ontwikkeld waarmee je heel makkelijk kunt werken. De drempel om te beginnen is steeds lager geworden. Wij zien dit als hét middel om mensen in een organisatie te enthousiasmeren voor BI. Ik heb nog nooit een klant horen zeggen: "wat een mooi datawarehouse", maar wel "oh, dit rapport is precies wat ik nodig heb". Een organisatie die haar data centraal stelt en dit aan de business levert met Power BI kan leuke tijden tegemoet gaan.

Een greep uit onze posities in het veld...

Gezocht:

Data professional cloud

Cloud-only is ons motto. Jij loopt warm voor Azure Data Lake, SQL, Analysis Services & Power BI.

Lees meer
Gezocht:

Business Intelligence consultant

Je adviseert, maakt architectuur en realiseert van technisch en functioneel ontwerp tot BI-oplossingen.

Lees meer
Gezocht:

Data scientist

We zijn op zoek naar een échte data scientist, die met zijn/haar communicatieve vaardigheden kan sparren met onze klanten én ons eigen data-team.

Lees meer

Wil je een open sollicitatie sturen?

Kies…

Copyright Rubicon   |   All Rights Reserved   |   Privacy Statement   |   Disclaimer