Cases

Centraal integratieplatform

Case client logo

14 uur durende processen teruggebracht naar minder dan een half uur

De uitdaging

Pensioenfonds Horeca & Catering (PH&C) wil een centraal integratieplatform waarop meerdere workloads kunnen worden aangesloten. Om het laagdrempelig te houden, moet data waar mogelijk via HTTP(S) worden aangeleverd. Om de abstractie van integratie voor de workloads weg te halen en de organisatie de mogelijkheid te bieden om op een gestandaardiseerde manier berichten, berichtformaten en authenticatie te voeren tussen de verschillende workloads, moet de integratielaag een grote API zijn.

Plan van aanpak

  • Generiek API design o.b.v. business domeinen.
  • Aansluiting zoeken met ‘Champion’ teams.
  • Security governance bepalen.
  • Eén workload tegelijk aansluiten zodat je kwaliteit en aandacht kan geven tijdens de implementatie.
  • Focus op betrouwbaarheid, beheersbaarheid en veiligheid.
  • Constante review of de componenten futureproof zijn.
  • Bovenstaande gieten in een pragmatisch jasje.

Het resultaat

PH&C heeft een API platform met meer dan 80 operaties en kan processen die eerder 14 uur duurde momenteel in minder dan een half uur verwerken. Door alle processen events te laten versturen, is er ook inzicht in de procesketen. Er zijn een aantal on premises applicaties gemigreerd. Omdat het basis framework staat, vergen nieuwe applicaties steeds minder voorbereidingstijd aan de integratiekant. Door standaardisatie krijgen nieuwe workloads snel duidelijkheid over de manier waarop zij kunnen aansluiten. Randzaken kunnen door herhaalbaarheid eenvoudig worden geregeld.

Rol RubiCrew

De RubiCrew was breed betrokken in de organisatie. Naast het neerzetten van het integratieplatform, waren zij ook bezig vanuit de rol van de workload. Hiermee sneed het mes aan twee kanten en konden kinderziekten, die een nieuw systeem nu eenmaal met zich meebrengt, vlot worden opgelost. De later aansluitende klantenteams kwamen hiermee in een gespreid bedje en konden vlot worden geholpen.